Klantloyaliteit verhogenKlantwaarde verhogenWaardeverhoging organiseren

De gemene deler tussen omzetgroei, klantloyaliteit en big data

De laatste paar maanden heb ik een serie hele interessante gesprekken gehad met ondernemers over hun grootste business vraagstukken. De centrale thema’s hierin zijn:

  • Hoe zorg ik voor omzetgroei
  • Hoe krijg en/of behoud ik loyale klanten
  • Wat doe ik met de steeds groeiende berg aan data die ik heb over mijn klanten

Grote complexe vraagstukken waar het over veel geld gaat en waar resultaat niet altijd helder en duidelijk is. Moeilijk en ingewikkeld. Toch? Nou, nee! Het wordt heel helder, duidelijk, behapbaar en leidt naar grote resultaten als we business net vanuit een andere invalshoek bekijken.

Laten we beginnen met een cruciale vraag. Wat is de essentie van zaken doen? Dat is: het invullen van behoeften van klanten, tegen vergoeding.

Als we met deze invalshoek, vanuit (de uitwisseling van) waarden, naar business kijken, is er een gemene deler tussen de drie genoemde grote business vraagstukken. Door waarden te leveren, het invullen van behoeften van klanten (leveren waar de klant om vraagt) worden waarden terug ontvangen, omzetgroei. Het invullen van behoeften van klanten, maakt loyale klanten. Loyale klanten zorgen voor omzetgroei, direct en indirect. Loyale klanten blijven klant, nemen meer producten en diensten af en bevelen uw business aan bij anderen (nieuwe klanten tegen minimale kosten).

De vraag die elke business zichzelf zou moeten stellen is: hoe verhoog ik waarden en hoe zorg ik ervoor dat waarden optimaal worden uitgewisseld. Hierbij is een set van ontwikkelingen belangrijk, zoals: persoonlijke en voor de klant relevante productsamenstellingen, direct contact met klanten via internet en mobiele applicaties en het gebruik van Big Data om die vragen te beantwoorden.

Dit thema heeft mijn passie en ik ben er al een aantal jaren mee bezig. Ik heb een model ontwikkeld dat ondernemers helpt om: waarden te verhogen, uitwisseling van waarden te optimaliseren en de resultaten van hun bedrijven duurzaam te verbeteren. Ik wil het thema waarden management (of Value Exchange Management) met zoveel mogelijk bedrijven delen. Over dit thema valt veel te vertellen en ik zie uit naar een mooie reeks blogs, presentaties en gesprekken met ondernemers.

Alice van den Boogaard

Deze blog is op 20 januari 2016 gepubliceerd op MarketingTribune.

 

 

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *