Klantwaarde verhogenWaardeketen

Mevr de Vries creëert waarde! Betere ouderenzorg is een gat in de markt!

In mijn vorige twee blogs over mevr de Vries was te lezen dat het invullen van de (zorg)behoeften van mevr de Vries haar leven op veel punten positief heeft veranderd. Haar (zorg)behoeften worden ingevuld door een combinatie van mantelzorg, vrijwilligers en (commerciële) zorginstellingen. Van een eenzame oude dame die de deur niet meer uitkwam, is zij veranderd in een gelukkige oudere medelander die (weer) volop participeert in de samenleving. Mevr de Vries creëert waarde!

Mevr de Vries ontvangt zorg van mantelzorgers, vrijwilligers en (commerciële) zorginstellingen. Het effect is dat mevr de Vries (weer) een actieve deelnemer wordt in de maatschappij: ze organiseert klaverjastoernooien en helpt het koor van de middelbare school. Mevr de Vries ontvangt waarde (zorg) en geeft deze terug (maatschappelijke participatie). Mevr de Vries creëert of heeft ook waarde voor commerciële zorginstellingen. Mantelzorgers hebben (steeds meer) professionele ondersteuning nodig en er zullen andere vormen van vergoedingen voor mantelzorg komen (zoals bijvoorbeeld via werkgevers). Ook krijgt Nederland steeds meer oudere inwoners. Een groeiende markt dus.

In een lokaal weekblad las ik een artikel over een lokale zorginstelling in zwaar weer. De voorzitter van de Raad van Bestuur wijt dit aan een krimpende markt. De eisen om opgenomen te worden in een zorg-woon instelling zijn immers hoger, er zijn minder plekken en er is minder geld. Als we dit verhaal houden tegen het verhaal van mevr de Vries is dit tegenstrijdig. In de lijn van het verhaal van mevr de Vries is er juist sprake van een groeiende markt. Het is maar net hoe je ernaar kijkt! Er is geen gebrek aan markt, maar een gebrek aan visie. Wat de zorginstelling in kwestie nodig heeft is een andere visie op zorgdiensten: op een andere manier naar je ‘business’ kijken. De zorgvraag is juist groeiend en er zijn volop mogelijkheden voor andere geldstromen!

Alice van den Boogaard

Deze blog is op 16 april 2015 gepubliceerd op MarketingTribune.

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *