Van een plat product naar 5 verschillende verdienmodellen

Vanuit het perspectief van het leveren en ontvangen van waarde naar je business kijken opent nieuwe commerciële mogelijkheden. Dat klinkt heel logisch en wellicht als een open deur. Maar, menig bedrijf laat kansen liggen. Hierbij een voorbeeld van een project uit mijn eigen praktijk.

Het gaat hier om een startup die een applicatie (web en mobiel) heeft ontwikkeld op het gebied van fitness en voeding. Een dertien in een dozijn oplossing met een plat verdienmodel van dozen schuiven bij sportscholen. In een vechtersmarkt waar door middel van lage prijzen een marktaandeel moet worden behaald. De applicatie heeft wel interessante mogelijkheden voor interactie.

Vraag: wat zijn de commerciële mogelijkheden?

De applicatie is een plat product, beweging en voeding, terwijl mensen juist steeds meer in een breder perspectief met fitheid bezig zijn. Dit is te vatten onder het thema vitaliteit: beweging, voeding, algemene gezondheid, spiritualiteit, mindfulness, zelfontplooiing etc. Mensen groeien hier ook in, hun interesses verdiepen en/of verbreden zich. Hier past veel verschillende content bij. Hier liggen ook de commerciële kansen. Het aanbieden van een uniek en onderscheidend aanbod voor gebruikers: content binnen het thema vitaliteit. Er openen zich ook vijf verschillende mogelijkheden om geld te verdienen.

5 verschillende verdienmodellen

1) De opdrachtgever kan partners zoeken die aanvullende content kunnen leveren binnen de applicatie. Gezamenlijk kunnen ze een waardeketen creëren waarin ze elkaars klanten kunnen bedienen. Meer diverse content op een breder gebied, spreekt meer klantgroepen aan. De applicatie onderscheid zich zo en zal meer worden verkocht. Elke partner in de waardeketen krijgt zo meer klanten.

2) Gebruikers, de consumentenmarkt, kunnen een abonnement nemen op de voor hen relevante content in de applicatie. Dit is een tweede verdienmodel.

3) Binnen de applicatie zijn er via een kaart mogelijkheden voor lokale interactie. Lokaal kunnen dienstaanbieders hun diensten op het gebied van vitaliteit aanbieden. Een derde verdienmodel.

4) Door het opbouwen van een database kunnen gebruik en interesses nauwkeurig worden gemonitord. Dit biedt de opdrachtgever de kans (nieuwe) aanbieders en ontwikkelaars van content te benaderen en hen een markt te bieden. Het vierde verdienmodel.

5) De database geeft ook de mogelijkheid om rapporten te publiceren over de, positieve, effecten van vitaliteit en deze met sociaal maatschappelijke instellingen te bespreken (een wens van de opdrachtgever). Het vijfde verdienmodel.

Zo ontstaat er een uniek aanbod in de markt. Een aanbod dat meerdere klantgroepen aanspreekt. Een aanbod dat ook interessant is voor de zakelijke markt en voor instellingen en overheden. 

Met behulp van de Value X Scans zijn er 5 manieren om geld te verdienen en nieuwe markten en klantgroepen geïnventariseerd.

Wil jij ook meerdere verdienmodellen en/of nieuwe marktsegmenten en klantgroepen vinden? Maak dan nu een afspraak!

Alice van den Boogaard

Spread the love

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *